Braukt ar CNG ir ekoloģiski
Saspiestās dabasgāzes priekšrocības
Saspiestu dabasgāzi (CNG – compressed natural gas) galvenokārt izmanto autotransportā vieglajām automašīnām, kā arī autobusiem un komerciālajiem transportlīdzekļiem. Tam ir vairākas priekšrocības salīdzinājumā ar šķidro degvielu.
Videi draudzīga – emisijas no saspiestās dabas gāzes ir par aptuveni 25% zemākas, ja salīdzinām ar benzīnu. Saspiestas dabas gāzes sadegšanas laikā rodas tikai oglekļa dioksīds un ūdens tvaiks, savukārt benzīna sadegšanas procesā tiek radīti tādi ķīmiski savienojumi kā oglekļa oksīds, slāpekļa oksīds, ogļūdeņraži u.c. Turklāt dabasgāze, nenodara ļaunumu apkārtējai videi, jo tiek transportēta pa cauruļvadiem, nevis ceļiem vai dzelzceļu.
Nākotnes degviela – dabasgāzes vietā var tikt izmantots arī biometāns, kas atjaunojams enerģijas avots; tas sastāv no attīrītas biogāzes, un kvalitātes ziņā biometāns ir līdzvērtīgs dabasgāzei. Biogāze tiek iegūta atkritumu, dzīvnieku atkritumu un notekūdeņu fermentācijas procesā.
Vairāk videi draudzīgu transportlīdzekļu – saspiestās dabasgāzes automašīnā ir divu degvielu dzinējs – to darbina gan gāze, gan benzīns. Kad gāze beigusies, auto automātiski sāk izmantot benzīnu. Šādas automašīnas tiek ražotas rūpnīcās kopā ar tradicionālajiem transportlīdzekļiem. Vairākas lielās automobiļu kompānijas savu jaunāko modeļu klāstā iekļauj tieši šādus hibrīdauto.
Vienkārša un droša degvielas uzpilde. Eiropas Savienības dalībvalstis ir noteikušas minimālās prasības saspiestās dabasgāzes uzpildes infrastruktūrai. Mērķis līdz 2025. gadam ir nosegt ES galveno autoceļu tīklu ar saspiestās dabasgāzes uzpildes stacijām ik pēc vismaz 150 kilometriem. Latvijā saspiestās dabasgāzes tīkla ieviešana ir vēl tikai sākuma stadijā, taču Elenger mērķis ir veicināt saspiestās dabasgāzes izplatības attīstību arī Latvijā.
Pieejamās CNG uzpildes stacijas Eiropā
Transportlīdzekļi
Pēdējā desmitgadē pasaulē ir ievērojami pieaudzis CNG transportlīdzekļu skaits -šobrīd tiek izmantoti apmēram 18 miljoni transportlīdzekļu.
- Pasažieru CNG pasažieru automašīnās parasti izmanto divas degvielas – benzīnu un saspiesto dabasgāzi (CNG).
- Transportlīdzekli iedarbina un primāri izmanto saspiestu dabasgāzi (CNG), kurai beidzoties, sistēma automātiski un nemanāmi pārslēdzas uz benzīnu.
- Pēc CNG uzpildes automašīna atkal darbojas ar saspiestu dabasgāzi.
Zināmākie automašīnu ražotāji piedāvā rūpnīcā sagatavotus vieglos automobiļus, komerctransportu, autobusus un kravas automašīnas ar saspiestas dabasgāzes motoriem. Apmeklējiet vietējos automašīnu izplatītājus, lai uzzinātu par pieejamo izvēli.
Plašāku informāciju par CNG transportlīdzekļiem varat atrast arī Elenger mātesuzņēmuma tīmekļa vietnē un Eiropas CNG transportlīdzekļu katalogā šeit.
Vieglie automobiļi, kas darbojas ar gāzi, parasti ir duāli – izmantojot divas degvielas. Ja gāze beidzas, Jūs varat turpināt braukšanu ar benzīnu līdz nākamajai dabasgāzes uzpildes stacijai.
Automašīnas saspiestā dabasgāzes tvertne parasti ir 15-25 kg. Šodienas vidējās klases divvērtīgais vieglais automobilis patērē vidēji 3,8-5 kg dabasgāzes uz 100 km, tāpēc gāzi var izmantot, lai ceļotu apmēram 400 km; ir arī papildu benzīna rezerves.
CNG automašīnu lietošanai nav ierobežojumu. Saspiestas gāzes automašīnas var izmantot tāpat kā benzīna un dīzeļdegvielas automašīnas – garāžās, tuneļos, prāmjos utt.
Latvijā ir astoņas publiskās CNG stacijas (Virši-A). ES nepārprotami atbalsta un mudina dalībvalstis ieviest alternatīvo degvielu infrastruktūru. Elenger plāno piedalīties CNG attīstībā Latvijā.
Tehniskā apkope ir pielīdzināma benzīna piedziņas mašīnām, papildus gāzes padeves sistēmas apkope praktiski nav nepieciešama.