Gāzes tirgus pārskats: 2025. gada 3. ceturksnis
Stabils ceturksnis ģeopolitiskās spriedzes apstākļos
- Zemas dabasgāzes cenu svārstības 3. ceturksnī
- Samazināts Āzijas pieprasījums atvieglo spiedienu uz Eiropas gāzes krātuvju piepildījumu
- Attīstība Baltijas–Somijas tirgū veicina reģionālo integrāciju
- 4 ceturkšņa dabasgāzes tirgus perspektīva: Eiropa ir gatava ziemai, taču saglabājas cenu kāpuma riski
Zemas dabasgāzes cenu svārstības 3. ceturksnī
Pēc pavasarī novērotajām TTF tuvākā mēneša nākotnes līgumu cenu svārstībām 3. ceturksnī tās stabilizējās, saglabājot augstāku līmeni nekā pirms 2022. gada strukturālajām izmaiņām. Tas atspoguļo joprojām pastāvošo ziemas risku ietekmi un konkurences izraisītās izmaksas par LNG kravu piegādēm.
Gada trešajā ceturksnī TTF tuvākā mēneša nākotnes līgumu cenas uzrādīja pakāpenisku samazinājuma tendenci — no aptuveni 33,25 EUR/MWh ceturkšņa sākumā līdz nedaudz zem 31,50 EUR/MWh septembra beigās.
Vidējā ICE Endex TTF tuvākā mēneša nākotnes līgumu cena 2025. gada 3. ceturksnī bija 33,01 EUR/MWh, savukārt nākotnes līgumi par tuvāko mēnesi – 2025. gada novembri – 30. septembrī noslēdzās pie 31,41 EUR/MWh (skat. 1. attēlu).
Dabasgāzes nākotnes līgumu līkne tuvākajos mēnešos saglabājas salīdzinoši nemainīga, un ziemas mēnešos cenas svārstās ap 33 EUR/MWh (skat. 2. attēlu). 
Viens no nozīmīgākajiem 3. ceturkšņa notikumiem bija Kanādas pirmo LNG kravu eksporta uzsākšana no Klusā okeāna piekrastes. Šis ilgi gaidītais projekts — pirmā lielā mēroga LNG kravu eksporta uzsākšana, nodrošinās jaunu Klusā okeāna maršrutu Ziemeļamerikas dabasgāzei. Jaunā piegādes ķēde saīsina transporta laiku uz Āziju salīdzinājumā ar kravu nosūtījumiem no ASV Persijas līča piekrastes. Lai gan sākotnējie apjomi vēl ir ierobežoti, šī komerciālā eksporta uzsākšana palielina piegāžu dažādību un paredzams, ka tā pakāpeniski pieaugs līdz 2026. gadam. Eiropas kontekstā Kanādas starts ir stratēģiski nozīmīgs, jo tas iezīmē plašāku Ziemeļamerikas dabasgāzes piegāžu pieaugumu, kas no 2026. gada vidus varētu mazināt globālo tirgus saspringumu.
Vienlaikus medijos tika ziņots par Krievijas LNG kravas no projekta Arctic LNG 2 piegādi Beihai ostā, Ķīnā, neskatoties uz sankcijām. Tas parāda, ka atsevišķi Krievijas apjomi joprojām nonāk Āzijas tirgos, neskatoties uz rietumvalstu sankcijām un loģistikas izaicinājumiem. Šīs Arctic LNG 2 kravas uz Ķīnu turpinājās visā Q3 un, visticamāk, turpināsies arī 4. ceturksnī. To novirzīšana uz Āziju ļauj vairāk ASV un Atlantijas reģionā LNG piegādāt Eiropai, lai gan vienlaikus sarežģī globālās LNG tirdzniecības caurspīdīgumu un izsekojamību.
Eiropas Savienība paziņoja par plāniem aizliegt Krievijas LNG importu, sākot ar 2027. gadu. Lai gan Krievijas dabasgāzes piegādes kopš 2022. gada ir strauji samazinājušās, LNG imports līdz šim turpinājās nelielos apjomos. Sagaidāms, ka šis aizliegums neizraisīs būtisku cenu kāpumu, jo līdz 2027. gadam būs pieejama pietiekama alternatīvo piegāžu kapacitāte no ASV, Kataras, Āfrikas un Kanādas. Praktiski šis pasākums pārorientēs tirdzniecības plūsmas, nevis samazinās kopējo piedāvājumu:
- Krievijas LNG dabasgāzes kravu piegādes tiks pārorientētas uz Āziju, īpaši Ķīnu un Indiju;
- Tas atbrīvos vairāk ASV un Atlantijas reģiona LNG piegādes Eiropai;
- Kopumā tas nozīmēs globālo plūsmu pārdali, nevis kopējo piegāžu samazinājumu;
Samazināts Āzijas pieprasījums atvieglo spiedienu uz Eiropas gāzes krātuvju piepildījumu
Pretēji gaidītajam, Āzijas LNG pieprasījums, īpaši Ķīnā, 3. ceturksnī saglabājās zems. Ķīnas LNG imports kritās strauji (dažos ziņojumos vairāk nekā par 20% salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu), ko ietekmēja ražošanas aktivitātes samazināšanās un dabasgāzes aizvietošana ar vietējiem resursiem. Japāna un Koreja uzturēja stabilus importa apjomus, taču tie nebija pietiekami, lai nozīmīgi novirzītu kravas prom no Eiropas.
Ar mazāku konkurenci no Āzijas, Eiropas LNG imports salīdzinājumā ar pagājušo gadu ievērojami pieauga, ko veicināja spēcīga dabasgāzes uzglabāšanas uzpildīšanas pieprasījuma aktivitāte un samazinātas alternatīvas dabasgāzes piegādes. Cenas starpības konsekventi veicināja kravu novirzīšanu uz Eiropu salīdzinājumā ar Āzijas tirgiem.
Līdz 3. ceturkšņa beigām Eiropa bija importējusi teju par 30% vairāk LNG pirmajos deviņos mēnešos, nekā 2024. gadā (skat. 3. attēlu). Katra LNG piegāde bija svarīgs: uzglabāšanas sezona sākās pie ievērojami zemākiem līmeņiem, nekā 2024. gadā un piecu gadu vidējā līmenī. Spēcīgās LNG plūsmas ļāva Eiropai uzturēt augstu uzglabāšanas piepildīšanas tempu un sagaidīt rudeni ar lielākiem, nekā gaidīts, uzglabāšanas līmeņiem, mazinot tirgus bažas un ierobežojot potenciālos cenu lēcienus. Tomēr jāatceras: uzglabāšana ir buferis, nevis aizvietotājs — tās kapacitātes var tikt pārbaudītas gadījumā, ja ziemā ilgstoši saglabāsies aukstums vai notiks plašāka infrastruktūras traucējumi. 
Attīstība Baltijas–Somijas tirgū veicina reģionālo integrāciju
Svarīgs solis reģionālās tirgus integrācijas virzienā tika sperts septembrī, kad Baltijas–Somijas dabasgāzes tirgus zona oficiāli tika uzsākta Eiropas Enerģijas biržā (EEX). Tas iezīmē pāreju no iepriekšējās GetBaltic platformas uz plašāku, ES integrētu sistēmu. EEX uzsākšana palielina caurspīdīgumu, likviditāti un starptautisko efektivitāti, tuvinot FinBalt reģionu kontinentālās Eiropas tirgus centriem. Lai gan tirdzniecības apjomi joprojām ir mēreni, sagaidāms, ka dalība palielināsies, jo enerģētikas uzņēmumi un tirgotāji pielāgosies jaunajai platformai un izmantos EEX hedžēšanas un norēķinu instrumentus.
Vēl viena nozīmīga inovācija – Lietuvas Klaipēdas LNG terminālis ieviesa virtuālo biometāna sašķidrināšanas pakalpojumu. Tas ļauj biometānu, kas iesūknēts tīklā, sertificēt un “saistīt” ar LNG, efektīvi nodrošinot biometāna atbalstītu LNG eksportu vai bunkurēšanu. Tas nozīmē, ka LNG apjomi var iekļaut arī atjaunīgās enerģijas izcelsmes sertifikātus — pirmoreiz reģionā — un atver pilnīgi jaunu segmentu “zaļās LNG” enerģijas tirdzniecībai. Sistēma izmanto book-and-claim modeli, nodrošinot sertifikācijas izsekojamību bez nepieciešamības fiziski sašķidrināt biometānu.
Klaipēdai šī inovācija palielina elastību, stiprina tās lomu kā reģionālu centru gan dabasgāzes, gan atjaunīgās dabasgāzes jomā, un atbilst ES mērķiem integrēt atjaunīgās dabasgāzes enerģētikas sistēmā.
4. ceturkšņa dabasgāzes tirgus perspektīva: Eiropa ir gatava ziemai, taču saglabājas cenu kāpuma riski
Tuvojoties apkures sezonai, laikapstākļi joprojām ir izšķirošais faktors dabasgāzes cenām. Aukstuma novirzes saglabājas kā lielākais nenoteiktības faktors 4. ceturksnī. Aukstāka par normu ziema Eiropu liktu paļauties uz uzglabāšanas apjomiem un LNG piegāžu elastību. Spēcīgas uzglabāšanas rezerves nodrošina drošības buferi, taču tās negarantē pilnīgu aizsardzību. Aukstāka ziema, nekā gaidīts, 4. ceturksnī vai pie dabasgāzes piegādes traucējumiem – dabasgāzes krājumu līmenis var tikt ātri samazināts. Turklāt izņemšanas tempi, ierobežotie piegāžu ceļi vai infrastruktūras traucējumi var radīt papildu spiedienu, pat, ja rezerves ir pietiekamas. Pie ļoti aukstas ziemas daudzi tirgus pētījumu centri prognozē, ka TTF cenas var pārsniegt 40 EUR/MWh. Savukārt silta ziema samazinātu spiedienu, ļaujot līdzsvarotāk izņemt dabasgāzi no uzkrājumiem un samazināt TTF cenas zem 30 EUR/MWh.
LNG piegādes ziemai saskaras ierobežojumiem. Jebkuri apkopes aizkavējumi, tehniskas problēmas vai eksporta ierobežojumi (ASV, Katara, Āfrika) saasina dabasgāzes tirgu. Sašķidrināšanas dabasgāzes kapacitātes palielinājums, plānots 2026. gadā, sāks mazināt piegāžu ierobežojumus, bet 4. ceturksnī 2025. gadā vēl sagaidāms limitēts piegāžu apjoms. Ja Ķīna vai citas Āzijas valstis atsāks rūpniecisko aktivitāti un apkures pieprasījumu, dažas kravas var tikt novirzītas prom no Eiropas, radot jaunu spiedienu uz Eiropas LNG piegādēm. Tomēr, ja Āzija saglabās zemu pieprasījumu, Eiropa gūs daļēju atvieglojumu — samazināsies novirzīšanas risks, un piekļuve LNG kravām būs stabilāka.
Šobrīd pasaulē joprojām pastāv ģeopolitiskie un infrastruktūras riski. Jauni uzbrukumi vai sabotāžas uz dabasgāzes cauruļvadiem, Krievijas uzbrukumi Ukrainas gāzes infrastruktūrai vai spriedzes pieaugums Tuvajos Austrumos ir tiešie augšupejošie riski dabasgāzes cenām. Militārie uzbrukumi un sabotāžas draudi ietekmē tirgu.
Neskatoties uz ģeopolitisko nenoteiktību un potenciālo ziemas svārstīgumu, Eiropa sākas apkures sezona. Dabasgāzes uzglabāšanas rezerves ir labi piepildītas, LNG piegāžu maršruti daudzveidīgi, un tirgus integrācija turpina stiprināties.
Šis tirgus pārskats ir paredzēts tikai informatīviem nolūkiem. Mūsu mērķis ir godprātīgi apkopot atbilstīgākos datus no dažādiem avotiem, tomēr šo analīzi nevajadzētu uzskatīt par padomu vai vienīgo pamatu kādai darbībai.
